Portfolio

Explore – Novitas verkent het verhaal dat verteld moet worden.

Expose – Novitas helpt bepalen hoe het verhaal het beste getoond kan worden.

Experience – Technieken vanuit Storytelling en Gamification maken het verhaal beleefbaar.

Crossroads2

Escape Games 

Escape games gebruiken hetzelfde principe als escape rooms, waarbij puzzelen wordt gecombineerd met het fysiek verkennen van de ruimte. Zo ontdekken bezoekers het verhaal zelf, waardoor zij de locatie en het verhaal beter ervaren.

 

FlorisVkist1 kopie

Escape Routes

Escape routes gebruiken puzzels die geïntegreerd zijn in de publieke ruimte, of deel vormen van een netwerk van erfgoed locaties. Door het gebruik van meerdere locaties worden bezoekers gestimuleerd op ontdekkingstocht te gaan.

 

Bunker2

Escape Rooms

Escape rooms zijn nog steeds ongekend populair, ook onder doelgroepen die je niet snel in een museum ziet. Een kleine groep mensen verkent een afgebakende ruimte en kan via emergent storytelling het verhaal ontdekken.

 

FlorisVkist1 kopie

Break-in Boxes 

Een break-in box is een omgekeerde escape room. Rond en op een kist zijn hints te vinden die een verhaal vertellen. Door de kist open te puzzelen, kunnen deelnemers ontdekken wat er aan de hand is en een beloning vrijspelen.

 

LoevesteinBezet2

Real Life Games 

Real Life Games combineren elementen van escape games met sociale interactie en rollenspel. Door deelnemers te vragen om in de huid te kruipen van een (historisch) personage, krijgen ze inzicht in de vraagstukken waar deze mensen voor staan.  

 

FlorisVkist1 kopie

Specials

Afhankelijk van de wensen kunnen wij complete tentoonstellingen realiseren in samenwerking met onze partners. Daarnaast ontwikkelen wij digitale applicaties of andere interactieve oplossingen, afgestemd op de locatie.

 

 

EscapeRoute1Erfgoed Gelderland Escape Route – Gelderland, 2019

Erfgoed Gelderland vroeg ons een overkoepelende ervaring voor zes regionale musea te realiseren, met uiteenlopende thema’s. Door een combinatie van fysieke, papieren en digitale puzzels wordt in elk museum een deel van hetzelfde verhaal vertelt, zonder dat hiervoor een personele inzet noodzakelijk is. Bezoekers leren de musea kennen via de in de ruimte geïntegreerde puzzels.

PuttenBIB2Experience Route Putten – Gemeente Putten, 2019

De gemeente Putten, in samenwerking met Erfgoed Gelderland en Stichting Oktober ’44, hadden een bijzondere vraag: om van de Razzia van Putten een spel te maken. De Experience Route neemt deelnemers mee in het verhaal van twee kinderen die hun ouders kwijt zijn. Een nieuwe doelgroep leert zo op toegankelijke wijze het aangrijpende verhaal kennen.

DeVondst3 kopieDe Schat van het Verleden - De Vondst in Heerlen, 2019

Voor De Vondst, het archeologische centrum in Heerlen, hebben wij een escape game als deel van de permanente expositie gerealiseerd. Het doel was om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met de verschillende activiteiten in het centrum, waaronder de tentoonstelling en restauratie. Bezoekers krijgen van de persoon achter de balie een mysterieus koffertje mee, waaruit blijkt dat de archeologie van Limburg beschermd moet worden. Zullen zij zich waardig tonen?

ViaVitae3 kopieVia Vitae App - Rijksmuseum van Oudheden in Leiden, 2019

In opdracht van het Rijksmuseum van Oudheden hebben wij, in samenwerking met Flavour, een applicatie ontwikkeld voor de tentoonstelling “De Romeinen in Nederland”. Deze tentoonstelling maakt deel uit van de permanente opstelling en zal dus meerdere jaren beleefbaar zijn via de Via Vitae app. Bezoekers kiezen één van vier mogelijke personages en volgen hen door de tentoonstelling, op zoek naar collectibles. Uiteindelijk worden de spelers geconfronteerd met een keuze over het leven van het personage.

SchouwenDuiveland1Concept Escape Route en Escape Room - Schouwen-Duiveland, 2018

Voor een concept rond het Tempeliershuis in Zierikzee, net als een Escape Route langs musea in de regio, hebben wij een plan geschreven. Het doel was een herbestemming van het oudste monument van Schouwen-Duivenland, met een verbindend narratief langs musea in de regio. De “Schatkamers van Schouwen-Duivenland” hebben een andere invulling gekozen, maar het plan is goed ontvangen.

LimesBox1Limes Battle Box – Probiblio, 2019

De break-in boxes die wij voor Probiblio hebben ontworpen zijn rondreizende kisten, die in bibliotheken educatief en entertainend ingezet te worden. In het thema van de Romeinse Limes strijden twee teams rond elk hun eigen kist, die samen uiteindelijk één speelbord vormen. Het verhaal van de Bataafse Opstand komt zo voor hen tot leven.

TimeWindows1Time Windows – Novitas Heritage, 2019

Time Windows is met steun van click.nl en de Provincie Zuid-Holland ontwikkeld. De drie verschillende ervaringen gebruik een combinatie van AR/VR, rollenspel en fysieke puzzels. Historische verhalen over de Romeinen in Nederland, de vroege Middeleeuwen en De Loonse Oorlog worden in een raamvertelling geplaatst. Time Labs, een fictief bedrijf, wil verschillende technologieën testen die een kijkje in het verleden kunnen geven. Wie durft?

Bunker3Bunker 83 – NMM, 2019    

Het Nationaal Militair Museum zocht een Koude Oorlog ervaring voor schoolklassen, in de vorm van een escape room. Wij hebben vier escape rooms ontworpen die gelijktijdig gespeeld kunnen worden. Het verhaal van Stanislav Petrov, ‘The man who saved the world’, wordt voor deelnemers voelbaar gemaakt in de ervaring.

LoevesteinBezet2Loevestein Bezet! – Slot Loevestein, 2018

Wij hebben voor Slot Loevestein een ervaring voor grote groepen ontwikkeld. Tot maximaal 24 deelnemers krijgen de mogelijkheid om via puzzels en sociaal rollenspel even in de huid te kruipen van 16e eeuwse Geuzen, die de schat van de kasteelheer willen bemachtigen. Vermomd als monniken en begeleid door Herman de Ruyter hebben zij een gezamenlijk doel, maar net zo goed individuele doelen!

Explosiegevaar – Verzetsmuseum, 2018

In het kader van de tentoonstelling Explosiegevaar vroeg het Verzetsmuseum in Amsterdam ons om deelnemers een aanslag te laten plegen. Tijdens de Museumnacht 2018 konden kleine groepen bezoekers puzzels oplossen om vuurwapens, explosieven en andere benodigdheden in handen te krijgen. Zij kregen de keus: wat neem je mee? Riskeer je daarmee slachtoffers?

MuseumEscape5Museum Escape – Novitas Heritage, 2017

Museum Escape hebben wij zelf ontwikkeld, met steun van de Provincie Zuid-Holland en het Rijksmuseum van Oudheden. In een grote transportkist konden groepen mensen een volwaardige escape room ervaren, waarbij archeologische processen de puzzels vormden. Echte archeologische vondsten in de vitrines maakten de ervaring compleet.

FlorisVkist1 kopieDe Kist van Floris V - Novitas Heritage, 2017

Ons eerste project werd gelanceerd tijdens de Nationale Archeologie Dagen, oktober 2016. Wij wilden een historisch en archeologisch verhaal vertellen via spel-elementen die we kennen uit de wereld van escape rooms. De Kist van Floris V was een fictief verhaal rond een kist die onder het Binnenhof gevonden zou zijn en mogelijk van Floris V was geweest.

Tevreden klanten

"Het gehele traject om te komen tot een volledige museumregistratie is door de heer Joerie van Sister (MA) op een zeer accurate en betrouwbare wijze volbracht, voor zowel de Stichting Romeins Museum Alphen aan den Rijn in 2014 als voor de Stichting Museumpark Archeon in 2015."
Jack Veldman, directeur Archeon

facebooktwitterlinkedinrssgoogleplus